|
POLSKIE FORUM THE BEATLES WELCOME TO PEPPERLAND - facebook.com/PolskieForumTheBeatles
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 10:55, 24 Lis 2014 Temat postu: Kompendium: kto na czym grał w danej piosence |
|
|
LP "Rubber Soul"
c.d.n. [link widoczny dla zalogowanych]
LP "Revolver" (częsc pierwsza) - [link widoczny dla zalogowanych]
LP "Revolver" (częsc druga) oraz LP "Sgt. Pepper's" częsc pierwsza - [link widoczny dla zalogowanych]
LP "Sgt. Pepper's" częśc druga - [link widoczny dla zalogowanych]
LP "Magical Mystery Tour" część pierwsza - [link widoczny dla zalogowanych]
LP "Magical Mystery Tour" część druga -
[link widoczny dla zalogowanych]
zainspirowany książką Iana McDonalda "Revolution In the Head"
postanowiłem zrobić zestawienie tych piosenek Beatlesów, w których skład i podział obowiązków odbiega od standardu.
Za standard przyjmuje się następujący skład podstawowy
John Lennon - gitara rytmiczna, harmonijka ustna
Paul McCartney - gitara basowa
George Harrison - gitara solowa (nazywana po polsku także prowadzącą, proszę Greg(or)a o korektę jeśli coś pomyliłem)
Ringo Starr - perkusja, instrumenty perkusyjne
swoje zestawienie w głównej mierze opieram o książkę McDonalda, wspomagając się książkami głównego Beatlesologa na świecie - Marka Lewisohna, oraz infosami z Sieci
(zestawienie będzie chronologiczne)
LP "Please Please Me"
1. Love Me Do (wersja z singla) - Lennon - harmonijka, McCartney - bas, Harrison - gitara rytmiczna, Starr - perkusja (brak tamburyna w tej wersji)
2. Love Me Do (wersja z longplaya) - Lennon - harmonijka, McCartney - bas i główny wokal, Harrison - gitara rytmiczna, Andy White - perkusja, Starr - tamburyn
jeśli chodzi o Love Me Do, McDonald zakłada, że Lennon w ogóle mógł nie grać na żadnej gitarze.
3. PS I Love You - skład podstawowy + Andy White - perkusja, Starr - marakasy
4. Misery - skład podstawowy + George Martin - piano
5. Baby It's You - skład podstawowy + George Martin - celesta* (idiofon melodyczny powstały w wyniku połączenia wibrafonu i fortepianu)
*celesta
LP "With The Beatles"
6. You Really Got a Hold on Me - skład podstawowy + George Martin - piano
7. Money (That's What I Want) - skład podstawowy + George Martin - piano
8. Till There Was You - skład podstawowy, tyle że Starr gra na bongos (instrument kubañski składający się z dwóch na stałe połączonych ze sobą bębenków o jednakowej wysokości korpusu i różnych średnicach) zamiast perkusji
9. I Wanna Be Your Man - skład podstawowy + George Martin - organy Hammonda
10. Not a Second Time - skład podstawowy + George Martin - piano
11. Don't Bother Me - Harrison - gitara solowa i główny wokal, Lennon - gitara rytmiczna i tamburyn, McCartney - bas i claves*, Starr - perkusja i bongos
*claves
LP "A Hard Day's Night"
12. You Can't Do That - Lennon - główny wokal oraz gitary solowa i rytmiczna, McCartney - bas i krowi dzwonek, Harrison - gitary solowa i rytmiczna, Starr - perkusja i congo*
* congo
13. And I Love Her - skład podstawowy, tyle że Starr zamiast na perkusji grał na claves (patrz zdjęcie wyżej) oraz na bongos (patrz zdjęcie wyżej)
14. I'm Happy Just to Dance with You - skład podstawowy, Starr oprócz perkusji gra dodatkowo na bębnie afrykañskim
15. Long Tall Sally - skład podstawowy + George Martin - piano
16. A Hard Day's Night - skład podstawowy + George Martin - piano, oraz Starr dodatkowo gra na bongos (patrz zdjęcie wyżej)
17. Matchbox - skład podstawowy + George Martin - piano (i Starr na głównym wokalu)
18. Slow Down - Lennon - gitara solowa oraz główny wokal, McCartney - bas, Harrison - gitara rytmiczna, Starr - perkusja, George Martin - piano
19. I'll Be Back - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na gitarze akustycznej
20. Any Time at All - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na pianinie
21. Things We Said Today - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na pianinie
LP "Beatles For Sale"
22. Mr Moonlight - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na organach Hammonda, Harrison dodatkowo na bębnie afrykañskim (McDonald kwestionuje udział Starra w tym nagraniu, dopuszczając jedynie możliwość że grał na tamburynie)
23. Every Little Thing - skład podstawowy + McCartney dodatkowo pianinie, a Starr dodatkowo na timpani*
* timpani
24. What You're Doing - skład podstawowy + George Martin - piano
25. No Reply - skład podstawowy + George Martin - piano
26. She's A Woman - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na pianinie, a Starr dodatkowo na chocalho* (rodzaj tamburyna)
* chocalho
27. Kansas City/Hey Hey Hey - skład podstawowy + George Martin - piano
28. I Feel Fine - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na gitarze solowej, oraz Harrison dodatkowo na gitarze rytmicznej
29. I'll Follow The Sun - McCartney na głównym wokalu i na akustycznej gitarze prowadzącej, Lennon - akustyczna gitara rytmiczna, Harrison - gitara solowa, Starr - (niezidentyfikowany) instrument perkusyjny (prawdopodobnie pudło rezonansowe gitary akustycznej)
30. Everybody's Trying to Be My Baby - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na tamburynie
31. Rock And Roll Music - skład podstawowy + George Martin - piano
32. Words Of Love - skład podstawowy + Starr dodatkowo na ...walizce
LP "Help!"
33. Ticket to Ride - Lennon - główny wokal i gitara rytmiczna, McCartney - bas, gitara solowa i drugi wokal, Harrison - gitara rytmiczna, Starr - perkusja, instrumenty perkusyjne
34. Another Girl - skład podstawowy, z tym że McCartney ponownie zastępuje Harrisona na gitarze solowej, a Harrison gra tu tylko na gitarze rytmicznej
35. The Night Before - skład podstawowy - z tą różnicą, że Lennon nie gra na gitarze, a tylko na pianinku elektrycznym
36. You Like Me Too Much - skład podstawowy + George Martin i McCartney - piano, oraz Lennon dodatkowo na pianinku elektrycznym
37. You've Got to Hide Your Love Away - skład podstawowy, z tym że McCartney na akustycznej gitarze zamiast na basie, Starr tylko na tamburynie, + Johnnie Scott - flety tenorowy i altowy
38. Tell Me What You See - skład podstawowy + McCartney - pianinko elektryczne, Starr - dodatkowo na tamburynie, claves (patrz zdjęcie wyżej) oraz guiro*
*guiro
39. You're Going to Lose That Girl - skład podstawowy + McCartney - dodatkowo pianino, Starr - dodatkowo - bongos (patrz zdjęcie wyżej)
40. Dizzy Miss Lizzy - skład podstawowy + McCartney - dodatkowo pianinko elektryczne, Starr - dodatkowo krowi dzwonek
41. Bad Boy - skład podstawowy + McCartney - dodatkowo pianinko elektryczne
42. I've Just Seen a Face - skład podstawowy, z tym że McCartney na głównym wokalu gitarze akustycznej zamiast na basie, Starr - szczoteczka na bębnie basowym i marakasy zamiast perkusji
43. I'm Down - skład podstawowy + Lennon na organach Hammonda, Starr dodatkowo na bongos (patrz zdjęcie wyżej)
44. Yesterday - McCartney - główny wokal i gitara akustyczna + kwartet smyczkowy w składzie: Tony Gilbert, Sidney Sax (skrzypce), Kenneth Essex (altówka [wiola]), Francisco Grabarro (wiolonczela)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 10:58, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Gregor napisał: | Uzupełnienia do tego co dotąd napisał Paweł
Ringo i timpani - czyli po polsku kotły. Nota bene te zdjęcia pochodzą chyba właśnie z sesji do Every Little Thing
Ringo i bongosy
Bongosy
Ringo i kongi
John i Hohner Pianet - elektryczne pianino z The Night Before
Jeszcze kilka uwag
Tam gdzie w angielskich książkach piszą "piano" chodzi o fortepian - jest to o tyle istotna różnica, że dobry fortepian brzmi potężnie, a pianino (ang. upright piano), jest znacznie mniejsze i nigdy nie da takiego brzmienia.
Bongos - mają polską nazwę bongosy w l.poj. mówi się czasem jeden bongos (choć powinno się mówić "jeden bongo" - "jeden bongos" to niepoprawne tłumaczenie z angielskiego (one bongo drum - a pair of bongos) poprzez utworzenie z angielskiej liczby mnogiej polskiej liczby poj. "Bongosy" to trochę tak jak "spodnie" czy "nożyce" - raczej nie powinno się ich "językowo" rozdzielać, bo jak widać na zdjęciu bongosy zawsze występują w parach.
Kongi - to afrykañskie bębny robione z listew (podobnie jak beczki) a nie drążone z jednego pnia jak większość afrykañskich instr. perkusyjnych.
Po angielsku l.poj. "one conga" a więc "two/many congas" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 10:58, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
dzięki Greg
LP "Rubber Soul"
osoby pacujace w tym czasie z Beatlesami w studio twierdzą, że McCartney zaczynał dominowac w zespole, co najpierw objawiło się tym, że perfekcjonista McCartney dokładnie wiedział przed nagraniem jak ma wyglądac solówka w danym utworze, opracowywał ją i dawał Harrisonowi do wyuczenia się. Jeśli Harrison nie dawał rady, a zdarzało się tak, to wtedy McCartney samodzielnie nagrywał solo. Zdarzyło się tak na pewno przy Drive My Car, prawdopodobnie w Michelle i I'm Looking Through You (wcześniej - w Ticket To Ride), byc może także w innych piosenkach. Świadkowie twierdzą, że Harrison przyjmował to z zadziwiającym spokojem, jakby obojetnością.
45. Run For Your Life - skład podstawowy, chociaż McDonald jest przekonany, że to Lennon gra tu na gitarze solowej, a nie Harrison
46. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) - skład podstawowy, z tym że Harrison zamiast na gitarze gra na sitar*, a Starr dodatkowo na marakasach i finger cymbal**
*sitar
** finger cymbal
47. Drive My Car - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na gitarze solowej
48. Day Tripper - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na gitarze solowej (Starr dodatkowo na tamburynie)
49. If I Needed Someone - skład podstawowy + George Martin - harmonium*
* harmonium
50. In My Life - skład podstawowy + George Martin - pianinko elektryczne
51. We Can Work It Out - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na harmunium (patrz zdjęcie wyżej, oraz teledysk do We Can Work It Out),
McDonald twierdzi, że udział Harrisona mógł się ograniczac do chórków
52. I'm Looking Through You - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na akustycznej gitarze rytmicznej i prawdopodobnie solowej (udział Harrisona w tym nagraniu mógł byc bardzo ograniczony), + Starr dodatkowo na organach* i tamburynie
* organ
53. Michelle - tutaj są rozbieżne wersje. Lewisohn sugeruje, że Beatlesi zagrali w składzie podstawowym, natomiast McDonald dowodzi, że McCartney gra tutaj ... na wszystkich instrumentach samodzielnie łącznie z perkusją, a Lennon i Harrison dodali tylko chórki.
Solo jest wykonane na gitarze basowej McCartneya.
54. The Word - skład podstawowy + McCartney - piano, George Martin - harmonium (patrz zdjęcie wyżej)
55. You Won't See Me - McCartney - wokal, bas, piano; Harrison - gitara prowadząca; Lennon - drugi wokal; Starr - perkusja, tamburyn; Mal Evans - organ (patrz zdjęcie wyżej) - ale tylko w kñcowej częsci nagrania
w pozostałych piosenkach z tego okresu - skład podstawowy
LP "Revolver"
c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 10:58, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
LP "Revolver
56. Tomorrow Never Knows - Lennon - wokal, organ (patrz zdjęcie wyzej), tape-loops**; McCartney - bas, gitara solowa (wzięta i dograna z później nagranego Taxmana), tape-loops; Harrison - gitary, sitar (patrz zdjęcie wyżej), tambura*, tape-loops; Starr - perkusja, tamburyn, tape-loops; George Martin - piano
* tambura
** tape-loops
57. Got to Get You into My Life - skład podstawowy (chociaż McDonald kwestionuje grę Johna na gitarze) + Geroge Martin - organ (patrz zdjęcie wyżej); + 5 muzyków sesyjnych na trąbkach i saksach
58. Love You To - Harrison - wokal, gitary, sitar (choc ostatnio poddaje się w wątpliwośc grę Harrisona na sitar w tym nagraniu, prawdopodobnie na sitar grał jeden z hinduskich muzyków sesyjnych - Harrison dopiero opanowywał sztukę właściwego grania na sitar); McCartney - drugi wokal; Starr - tamburyn; Anil Bhagwat - tabla*; hinduscy muzycy sesyjni - sitar, tambura (patrz zdjęcie wyżej)
* tabla
59. Paperback Writer - skład podstawowy
60. Rain - skład podstawowy
61. Doctor Robert - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na harmonium (patrz zdjęcie wyżej); Harrison dodatkowo na marakasach*
* marakasy
62. And Your Bird Can Sing - skład podstawowy
63. Taxman - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na gitarze solowej (McDonald ogranicza udział Johna do chórków)
64. I'm Only Sleeping - skład podstawowy
65. Eleanor Rigby - McCartney - główny wokal, Lennon - drugi wokal, Harrison - drugi wokal + 8 muzyków sesyjnych na instrumentach smyczkowych
66. For No One - McCartney - wokal, bas, piano, klawikord*; Starr - perkusja, tamburyn + Alan Civil - rożek (horn)**
*klawikord (clavichord)
*rożek (horn)
c.d.n. [/b]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 10:59, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
67. Yellow Submarine - skład podstawowy, z tym że Harrison na tamburynie zamiast na gitarze + Mal Evans na bębnie basowym i chórek w składzie: Neil Aspinall, Mal Evans, George Martin, Patti Harrison, Brian Jones (z The Rolling Stones), Marianne Faithful (dziewczyna Micka Jaggera), Alf Bicknell
68. I Want to Tell You - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na pianinie (wg McDonalda Lennon gra tu jedynie na tamburynie)
69. Good Day Sunshine - ponieważ w nagraniu nie słychac gitar, McDonald twierdzi że Lennon i Harrison dodają tu tylko chórki i klaskanie w dłonie (handclaps) + McCartney dodatkowo na pianinie + George Martin na pianinie
70. Here, There, And Everywhere - McCartney - główny wokal, gitara akustyczna, bas, kliknięcia palcami; Lennon - drugi wokal, kliknięcia palcami; Harrison - drugi wokal, gitara prowadząca, kliknięcia palacami, Starr - perkusja, kliknięcia palcami
71. She Said She Said - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na organach Hammonda, Ringo dodatkowo na shaker'ze*
* shaker
LP "Sgt. Pepper's Lonley Hearts Club Band"
72. Strawberry Fields Forever - Lennon - główny wokal, gitary, pianino; McCartney - mellotron* (od dźwięków mellotronu zaczyna się to nagranie), bas, bongosy (patrz zdjęcie wyżej); Harrison - gitara, timpani (patrz zdjęcie wyżej), svarmandal**(słychac to po każdym refrenie); Starr - perkusja, marakasy + czterech trębaczy i trzech wiolonczelistów + Mal Evans - tamburyn
* mellotron
** svarmandal
73. When I'm Sixty Four - skład podstawowy + McCartney dodatkowo pianino + trzech klarnecistów (wg McDonalda udział Harrisona ogranicza się do chórków)
74. Penny Lane - skład podstawowy + McCartney dodatkowo - piano, harmonium (patrz zdjęcie wyżej), tamburyn, efekty dodatkowe; Lennon dodatkowo - piano, kongasy (patrz zdjęcie wyżej), klaskanie; George Martin - piano + 12-osobowa mini orkiestra
75. A Day In the Life - skład podstawowy (chociaż McDonald twierdzi że Harrison gra tu wyłącznie na kongasach) + Lennon dodatkowo - piano; McCartney dodatkowo - piano; Starr - dodatkowo marakasy
+ 40-osobowa orkiestra
76. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band - skład podstawowy, ale McDonald twierdzi, że rola Lennona ograniczyła się do chórków + McCartney dodatkowo - gitara solowa i prowadząca
+ 4 muzyków na rożkach francuskich*
* rożek francuski (French horn)
77. Good Morning Good Morning - skład podstawowy + McCartney dodatkowo - gitara solowa
+ sześciu muzyków na instrumentach dętych
78. Fixing a Hole - skład podstawowy oprócz tego, ze Lennon operuje tu wyłącznie drugim wokalem + McCartney dodatkowo - gitara solowa; George Martin - harpsichord*
* harpsichord
79. Only A Northern Song - Harrison - główny wokal, organy, efekty dodatkowe; Lennon - piano, glockespiel (cymbałki)*, efekty dodatkowe; McCartney - bas , trąbka, efekty dodatkowe; Starr - perkusja
* glockenspiel
c.d.n.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:00, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Gregor napisał: | Kilka uwag z mojej strony.
Brakuje w Twoim opisie kilku piosenek
Nowhere man - tu się wiele nie dzieje, ciekawostką jest to, że solo grają w unisonie John i George na dwóch identycznych gitarach Fender Stratocaster Sonic Blue. George dał potem swoją pomalować w psychodeliczne wzory
To również jedna z pierwszych piosenek, w której zastosowano przesterowane brzmienie gitary tzw. overdrive
Think For Yourself - istotna o tyle, że Paul oprócz normalnej partii basu gra również na "fuzz-basie" (co odnotowuje nawet okładka płyty) - czyli na gitarze basowej przepuszczonej przez efekt "fuzz-box" - zapewne podobny używali the Rolling Stones w Satisfaction, które pochodzi mniej więcej z tego samego okresu.
Girl - nie jest to do koñca potwierdzone ale możliwe, że w tym utworze Beatlesi użyli czegoś takiego:
Vox Mando-Guitar V257 - dwunastostrunowa mandolina
harmonium to po polsku fisharmonia klawiszowy instrument z miechami, gdzie dźwięk powstaje, kiedy powietrze przechodzi przez tzw. stroiki przelotowe podobne jak te użyte w akordeonie.
Solówka w In My Life nie jest zagrana na pianinie elektrycznym, lecz na zwykłym fortepianie. George Martin opracował solo w stylu barokowym, ale nie był w stanie zagrać go w odpowiednim tempie, dlatego zwolniono taśmę i Martin nagrał solo dwa razy wolniej i oktawę niżej. Po przyspieszeniu taśmy dźwięk przypomina trochę brzmienie klawesynu.
Podobno wstawka na 3/4 (ten walczyk) w "bridge'u" w We Can Work It Out to pomysł George Harrisona.
Michelle - samodzielnego nagrania Paula nie potwierdzają "liner notes" na remasterach, gdzie proces nagrywania Michelle jest dość dokładnie omówiony.
REVOLVER
Tomorrow Never Knows -pamiętam, że w Antologii jest taka scena jak TB odsłuchują współcześnie z Georgem Martinem taśmę z tym nagraniem. Martin w pewnym momencie włącza samą gitarę (spowolnioną) a Paul i George mówią, że to grał John. Źródła niby tego nie potwierdzają, ale na filmie obaj zgodnie o tym mówią.
Loopy - w większości przygotował Paul w swoim domu, nagrywając na taśmę różne dziwne zestawy dźwięków i zapętlając je (stąd loop) - wyłączając głowicę mażącą w magnetofonie efekt nagrywał się wielokrotnie sam na siebie tworząc właśnie "loop". Później te loopy były odtwarzane z pięciu różnych magnetofonów, w trakcie zgrywania utworu, przez wszystkich Beatlesów i Georga Martina. Magnetofony obsługiwali technicy, a Beatlesi włączali lub wyłączali tłumiki, powodując, że dany loop nagrywał się w odpowiednim miejscu na taśmie lub nie.
Ponieważ była to jedna wielka improwizacja, nie da się powtórzyć idealnie nagrania Tommorow Never Knows. Stąd jego klimat.
Podobno John chciał nagrywać wokal wisząc na linie głową w dół i kręcąc się wokół mikrofonu - na co nie zgodził się George Martin, zamiast tego jeden z techników - Geoff Emerick - wymyślił, że można do nagrania wykorzystać wirujący głośnik Leslie - używany w organach Hammonda - była już o tym mowa w wątku o eksperymentach brzmieniowych. Pomysł się przyjął i odtąd TB bardzo często używali wirującego głośnik Leslie przepuszczając przez niego różne instrumenty (głównie gitarę) i wokal.
Kolejnym wynalazkiem z tej sesji było ADT - Artificial (Automatic) Double Tracking - czyli sztuczne (lub automatyczne) zdwajanie śladów. Polegało to na tym, że taśma z oryginalnym nagraniem np. wokalu, odtwarzana na wielośladowym magnetofonie była kierowana do drugiego magnetofonu gdzie była odtwarzana z minimalnie inną prędkością (rzędu milisekund), po czym kierowano sygnał do miksera i miksowano z oryginalnym nagraniem zgrywając na jeden ślad. Dawało to wrażenie zdwojonego wokalu lub instrumentu. Co ciekawe, nie da się tego efektu odtworzyć na sprzęcie cyfrowym. Jego niedoskonałość (sprzętu analogowego) jest jednocześnie jego atutem, który daje niepowtarzalne brzmienie. Od tego czasu TB nie musieli dublować swoich wokali czego szczególnie nienawidził John.
Efekt ADT słychać dobrze w pierwszych trzech zwrotkach nagrania, efekt wirującego głośnika Leslie w wokalu po solówce gitarowej.
And Your Bird Can Sing - riff i solówkę grają Paul i George, oprócz tego Paul gra na basie
Eleanor Rigby to jedna z dwóch piosenek obok In My Life co do których wspomnienia Paula i Johna odnośnie tego co kto napisał różnią się diametralnie. Paul w jednym z wywiadów powiedział, że to bardzo dobrze świadczy o nich, że z tak bogatego materiału, który napisali nie zgadzają sie tylko w tych dwóch przypadkach.
"I find it very gratifying that out of everything we wrote, we only appear to disagree over two songs" - źródło Wikipedia
Harpsichord - to po polsku klawesyn - jego charakterystyczny dźwięk pochodzi stąd, że po uderzeniu klawisza struny nie są uderzane młoteczkiem (jak w fortepianie) ale szarpane specjalnym pazurkiem. Na klawesyn komponowano wiele utworów w okresie baroku - m.in. Bach
Glockenspiel - to dzwonki - nie mylić z cymbałami, które mają struny.
Osobny temat trzeba by poświecić na omówienie melotronu, który w latach 60. był nowinką techniczną i rodzajem ówczesnego samplera. zainteresowanych odsyłam do Wikipedii.
Melotron TB wykorzystali oczywiście w początku do Strawberry Fields Forever ale także gitarowy wstęp w Bungalow Bill też został zagrany na melotronie.
Uff, na razie tyle... |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:00, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
80. Being For the Benefit of Mr. Kite! - Lennon - główny wokal i organy; McCartney - bas i gitara; Harrison - harmonijka; Starr - perkusja, tamburyn, harmonijka + George Martin - harmonia, organy oraz Mal Evans i Neil Aspinall na harmonijkach
81. Lovely Rita - McCartney - główny wokal, piano, bas, papier i grzebieñ; Lennon - gitara akustyczna, 'ustne instrumenty perkusyjne', papier i grzebieñ; Harrison - gitara akustyczna, papier i grzebieñ; Starr - perkusja, papier i grzebieñ + George Martin - pianino
82. Lucy In the Sky with Diamonds - Lennon - główny wokal, gitara prowadząca; McCartney - organy, bas; Harrison - gitara prowadząca, gitara akustyczna, tambura (patrz zdjęcie wyżej); Starr - perkusja, marakasy
83. Getting Better - McCartney - bas, główny wokal; Lennon - gitara prowadząca; Harrison - gitara prowadząca, tambura (patrz zdjęcie wyżej); Starr - perkusja, kongasy (patrz zdjęcie wyżej) + George Martin - piano, pianette *
* pianette
84. Within You Without You - Harrison - wokal, sitar, gitara akustyczna, tambura (patrz zdjęcie wyżej) + sesyjni muzycy hinduscy na dilruba*, swarmandal (patrz zdjęcie wyzej), tabla i tambura (patrz zdjęcia wyżej) + ośmu skrzypków, trzy wiolonczele + Neil Aspianall - tambura
* dilruba
85. She's Leaving Home - McCartney - wokal; Lennon - wokal + czterech skrzypków; dwie altówki; dwie wiolonczele; kontrabas; harfa
86. With a Little Help from My Friends - Starr - główny wokal, perkusja, tamburyn; McCartney - bas, piano; Lennon - krowi dzwonek*; Harrison - gitara prowadząca + George Martin - organy Hammonda
* krowi dzwonek
87. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Band (reprise) - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na organach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:01, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
pabloSKC napisał: | A jaki instrument daje takie charakterystyczne bicie w Drive My Car? Chodzi mi o takie jakby uderzanie rytmiczne w jakiś dzwonek. To jest ten krowi dzwonek właśnie?
a tak btw. Świetny dział o istnieniu niektórych instrumentów muzycznych nawet nie miałem pojęcia |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:01, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Gregor napisał: | To jest właśnie krowi dzwonek, z tym, że w "Drive My Car" dodatkowo słychać tamburyn, który trochę zagłusza krowi dzwonek, ale za to b. dobrze słychać go w "A Hard Day's Night" w bridge'u od słów "when I'm home...", albo w całym "You Can't Do That" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:02, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
LP "Magical Mystery Tour"
88. Magical Mystery Tour - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na pianinie, Mal Evans i Neil Aspinall na instrumentach perkusyjnych + czterech trębaczy
89. Baby, You're A Rich Man - Lennon - główny wokal, pianino, clavioline*; McCartney - bas, pianino; Harrison - gitara, klaskanie; Starr - perkusja, tamburyn, marakasy, klaskanie; Eddie Kramer - vibraphone**; Mick Jagger (prawdopodobnie) - wokal (tzw chórki)
* clavioline - prymitywny syntezator
** vibraphone
90. All Together Now - McCartney - główny wokal, gitara akustyczna, bas, klaskanie; Lennon - gitara akustyczna, ukulele*, harmonijka, klaskanie; Harrison - klaskanie; Starr - perkusja, finger cymbals (patrz zdjęcie wyżej), klaskanie
*ukulele
91. You Know My Name (Look Up the Number) - skład podstawowy + Lennon dodatkowo na marakasach (patrz zdjęcie wyżej); McCartney dodatkowo na pianinie; Starr dodatkowo na bongosach (patrz zdjęcie wyżej); Brian Jones - saksofon; Mal Evans - szpadel w żwirze
92. It's All Too Much - skład podstawowy + Harrison dodatkowo na organach; Lennon na gitarze prowadzącej zamiast rytmicznej + 3 trębaczy i jeden klarnecista
93. All You Need Is Love - Lennon - główny wokal, harpischord (patrz zdjęcie wyżej), banjo*; McCartney - bas, string bass**; Harrison - gitara, skrzypce; Starr - perkusja + George Martin - piano + 11-sosobowa okiestra + chórek z udziałem Micka Jaggera, Keitha Richardsa, Marianne Faithfull, Jane Asher, Mike'a McCartney'a, Patti Harrison, Erica Claptona (i innych)
*banjo
** string bass
94. Your Mother Should Know - skład podstawowy + McCartney dodatkowo na pianinie; Lennon na organach zamiast na gitarze
95. I Am the Walrus - skład podstawowy ale Lennon na electric piano (patrz zdjęcie wyżej) zamiast na gitarze + 16-osobowa orkiestra + chór (The Mike Sammes Singers*)
The Mike Sammes Singers
96. Blue Jay Way - Harrison - główny wokal, organy Hammonda; Lennon - chórki; McCartney - bas, chórki; Starr - perkusja, tamburyn; + jedna wiolonczela
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:02, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Lostchord napisał: | bardzo wartościowy temat
dopowiem tylko, że "string bass" to po prostu kontrabas (chyba częściej używa się nazwy "double bass"; ciekawostka - w nagraniu Ruby Tuesday Rolling Stonesów podobno na jednym kontrabasie grali jednocześnie Keith Richards i Bill Wyman: jeden trzymał smyczek a drugi przesuwał palcami po gryfie)
w książce 'Many Years From Now" Paul sugeruje, że prawdopodobnie w utworze She Said She Said na basie gra George (Paul opuścił studio w wyniku kłótni a skądinąd wiadomo, że był to ostatni numer nagrywany na płytę i nagrania dokonano w pośpiechu)
"I'm not sure but I think it was one of the only Beatle records I never played on. I think we had a barney or something and I said, 'Oh, fuck you!', and they said, 'Well, we'll do it.'" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:02, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
* Flying:
Lennon - wokal, organy, mellotron;
McCartney - wokal, gitara, bas;
Harrison - wokal, gitara;
Starr - wokal, perkusja, marakasy
mellotron
* The Fool On The Hill:
McCartney - wokal, piano, gitara akustyczna, flet (recorder), bas;
Lennon: harmonijka;
Harrison - gitara akustyczna, harmonijka;
Starr: perkusja, marakasy, finger cymbals;
dodatkowo - Christopher Taylor, Richard Taylor, Jack Ellory - flety (flutes)
hamonijka
finger cymbals
* Hello Goodbye:
McCartney - główny wokal, piano, bas, bongosy (bongos), kongasy (conga);
Lennon - drugi wokal, gitara prowadząca (lead guitar), organy;
Harrison - drugi wokal, gitara prowadząca;
Starr - perkusja, marakasy, tamburyn;
dodatkowo: Kenneth Essex, Leo Birnbaum - wiolonczele
*************************************************************
rok 1968
* The Inner Light:
Harrison - główny wokal;
Lennon - dodatkowy wokal;
McCartney - dodatkowy wokal;
(warto zauważyć, że udział Lennona i McCartney'a ograniczył się do zaśpiewania jednej linijki tekstu pod koniec piosenki )
dodatkowo - Sherad Ghosh lub Hanuman Jadev - shehnai;
shehnai
Hariprasad Chaurasia lub S. R. Kenkare - flet; Asish Khan - sarod
Mahapurush Misra - tabla, pak(h)avaj;
pak(h)avaj
Rij Ram Desad - harmonium
* Lady Madonna:
McCartney - główny wokal, piano, bas, klaskanie;
Lennon - drugi wokal, gitara prowadząca, klaskanie;
Harrison - drugi wokal, gitara prowadząca, klaskanie;
Starr - perkusja, klaskanie;
dodatkowo -
Ronnie Scott i Bill Povey - saksofony tenorowe (tenor saxes); Harry Klein i Bill Jackman - saksofony barytonowe (baritone saxes)
* Across The Universe:
Lennon - główny wokal, akustyczna gitara rytmiczna, gitara prowadząca;
McCartney - drugi wokal, piano;
Harrison - drugi wokal, sitar, tambura;
Starr - marakasy;
dodatkowo:
George Martin - organy Hammonda; Lizzie Bravo i Gayleen Pease - chórki; dodatkowo - smyczki i chór
(Lizzy Bravo i Gaylenn Pease były 'groupies' [fankami] zgarniętymi przez Beatlesów do studia nagraniowego sprzed budynku EMI na Abbey Road )
* Hey Bulldog:
Lennon - główny wokal, piano, gitara prowadząca;
McCartney - harmony vocal, bas;
Harrison - gitara;
Starr - perkusja
w następnym odcinku... Biały Album !
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:03, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
mishi napisał: | Szukam przez cały internet i nie mogę znaleźć informacji, na jakim DOKŁADNIE instrumencie (marka, model) grał każdy Beatles w każdej piosence, a przynajmniej o tym na jakiej gitarze ; Może słyszał ktoś o podobnej liście? |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:03, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
Gregor napisał: | Starajmy się używać poprawnej polszczyzny. Nie ma takiego słowa jak "kongasy" są "kongi" i jedna "konga"
[link widoczny dla zalogowanych]
czyli Ringo grał na kongach i bongosach
natomiast "harmonium" to po polsku "fisharmonia" |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawel
Administrator
Dołączył: 19 Lip 2013
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poznań i okolice
|
Wysłany: Pon 11:04, 24 Lis 2014 Temat postu: |
|
|
krymeer napisał: | mishi napisał: | Szukam przez cały internet i nie mogę znaleźć informacji, na jakim DOKŁADNIE instrumencie (marka, model) grał każdy Beatles w każdej piosence, a przynajmniej o tym na jakiej gitarze ; Może słyszał ktoś o podobnej liście? |
[link widoczny dla zalogowanych]'_instrumentation |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|